Giro Epico in bici Piemonte-Liguria

30-08-2018 09:27
Een prachtige rondtocht op de fiets vanaf Casa Boscoverde naar de Ligurische kust en weer terug, met veel culinair genieten...

Film Giro Epico

Inleiding

Van Zoë heeft Gert een prachtig boek van Lonely planet gekregen met daarin de ”Epic Bike Rides”.

Vanwege tijdgebrek besluiten we om onze geplande Coast to Coast route in Engeland om te zetten naar een zelf samengestelde route vanaf ons huis Casa Boscoverde naar Ligurië en weer terug.

Onze mountainbikes uit Nederland hebben we laten ombouwen tot toerfietsen. Met ca 10kg aan bagage zijn we er klaar voor.

Dag 1 Za 11-8 St Anna Collarea - Ormea

De start van onze 1e fietsvakantie en nog wel in ons vertrouwde Piemonte en Ligurië.

We beginnen met een voor ons bekende route naar St Giacomo. Het is augustus dus al gezellig druk in ons buurdorpje. Hier dus nog zeker even een lekkere cappuccino. De route naar Pamparato is nog steeds bekend. Hiervandaan volgen we Valcasotto, het mooie kleine dorpje wat we kennen van de heerlijke kaas. De weg vanaf Valcasotto wordt aardig stijl en gaat voor ons kilometers zo door. Na best wel wat zwoegen en zweten (het is een warme stralende dag) staan we bovenop de Colla di Casotto. Dat was onze 1e col, van 10,5 km en gemiddeld 5,7%. Pfff, we blijken nog niet zo voorbereid dat we deze klimmen van tevoren zien aankomen. Via cycling cols blijken deze beklimmingen prima te vinden. Gelukkig kunnen we hier bovenop de berg bij Gallo di Monte een heerlijk pasta eten en krijgen we de rit naar Garessio via een heerlijke en prachtige afdaling uiteraard kado :-), un bello regalo.

Het is een tijd geleden dat we hier zijn geweest en Garessio heeft een prachtig oud centrum. Gelukkig is er niets meer te zien van de schade van een paar jaar geleden bij de brug over de Fiume Tanaro. Onze rit verder naar Ormea is vlak en daarmee ook wel wat saai. Het voordeel is dat hier dan ook snel zijn. Ook Ormea is gezellig druk en heeft een leuke oude hoofdstraat, een middeleeuwse kerk en mooie beelden. Het ligt prachtig tussen de mediterrane Alpen. Onze B&B Casa Azzurra ligt in een knusse oude zijstraat en het eten 's avonds in Trattoria Il Borgo is heerlijk.

Vertrek vanaf de Borgo                                                 Valcasotto

De brug bij Garessio

Ormea                                                                            B&B Casa Azzurra

Dag 2 Zo 12-8 Ormea - Carpasio

We hebben ons nu wat beter voorbereid op de dag die gaat komen. Vandaag staat een echte pittige klim op het programma de Colle d’Oggia. Een klim van 18,4 km, 932 mt stijgen en 5%. Hiervoor hebben we ook nog Colle di Nave, een wat minder zware met wel een lange afdaling naar Pieve di Teco.

We starten de dag met een heerlijk ontbijt. Geserveerd in de oude cortille (binnenplaats) door onze uiterst vriendelijke host Frank. Met een volle buik en een zak vol foccacia wat we niet hebben op konden gaan we op weg. De Colle di Nave is druk met motorrijders, maar mooi en makkelijk te doen. De afdaling naar Pieve di Teco is spectaculair, met prachtige vergezichten. Pieve di Teco is een hele mooie gezellige plaats. Een prima plek voor ons kopje koffie. Dit doen we op het pleintje voor de middeleeuwse portici. Na een wandeling door dit leuke stadje gaan we op weg naar onze zware klim. Het is nog prachtig zonnig, maar in de verte hangen wel wat donkere wolken. Hier fietsen we helaas ook naar toe. Bij de start van onze beklimming van de Colle d’Oggia komen ook de 1e druppels. Gelukkig houden we het bij druppels tot aan onze lunchplek bovenop de Colle San Bartolomeo Ristorante La Pineta. Hier begint het echt te hozen. Tijd dus voor een uitgebreide lunch. Onze kok doet goed zijn best en vindt het ook leuk om de gerechten persoonlijk toe te lichten.

De zware buien nemen helaas niet af en we besluiten onze regenhoezen tevoorschijn te halen en toch maar verder de Colle d’Oggia op te gaan (d’oggia = Italiaans voor doucheJ?). Dit is zwaar. Dit stuk is best steil en de modderstromen komen hier samen met de regen naar beneden. Een Italiaan die ons op zijn racefiets passeert roept ‘siamo matti’ (we zijn gek), en dat klopt wel op dit moment.

Eindelijk boven en de hoosbuien veranderen gelukkig in wat meer normale regenbuien. De afdaling naar Carpasio doen we voorzichtig. Hier treffen we een gezellig oud plein met een restaurant. Het overdekte terras zit helaas helemaal vol dus we besluiten om eerst de 2 bochten naar ons hostel Ca Lavandin te nemen. Niet verstandig, want er volgt weer een enorme hoosbui, waardoor we niet zo heel vrolijk als 2 verzopen katten aankomen. Na wat rust, opfrissen en weer wat warm worden gaan we naar het enige restaurant van dit dorp, ristorante La Carpasina. Onze hostess heeft voor ons gereserveerd en dat blijkt nodig. Het zit hier helemaal gezellig vol met Italiaanse families. Ook hier weer prima eten. De weg ’s avonds in het donker door de oude middeleeuwse steegjes doen aan als een spannende duistere doolhof. Carpasio blijkt een prachtig middeleeuws dorp, prachtig gebouwd tegen de berg. Zeker een bezoekje waard!

Colle di Nave

Pieve di Teco

De 1e regen op Colle San Bartelomeo

Zwaar weer op Colle d'Oggia

De oude middeleeuwse steegjes van Carpasio

Carpasio

Dag 3 Ma 13-8 Carpasio - Castellaro

Het ontbijt in het hostel is wat meer basic, maar locatie is verder prima. Onze spullen zijn gelukkig weer droog en het ziet er buiten bewolkt maar droog uit. Vandaag een kort ritje van slechts 20 km. Via een bezoek aan het Olijven stadje Taggia, nog wel wat omhoog naar Castellaro. Alles aan de kust zat vol, dus we zitten op een golf resort.

De rit begint prachtig. Bij ons vertrek worden nog succes gewenst door een plaatselijke bewoonster van Carpasio. ‘Qui piove sempre’ zegt ze nog. Terwijl onze hostess gisteren toch echt vertelde dat het hier bijna nooit regent???

De route gaat langs de Strada dell’Olio. Vanaf Montalto hangen er helaas wel weer donkere wolken. We drinken hier een kopje koffie en de bewoners hebben het over de regen die vanuit Frankrijk komt. Nee!!! Maar ja hoor, we houden het niet droog. Dit keer met donder en bliksem. Schuilen onder een boom helpt niets, we raken doorweekt en gaan maar snel door de plensbuien naar Taggia. Van dit gebied met de mooie vergezichten naar zee en de prachtige olijfboomgaarden zien we dus niets. In Taggia worden we welkom geheten door een aardige politieagent. Ga maar snel een warm kopje koffie drinken onder het overdekte terras is zijn advies. Ook hier zijn de mensen weer heel vriendelijk, maar helaas zien we door de aanhoudende regen verder niets van dit stadje. Als de regen verandert in druppels gaan we door naar Carpasio. Een hele zware klim van 3 km steil omhoog (tussen de 10 en 20%). Als we bij het golf resort Castellarogolf aankomen breekt gelukkig de zon door en zien we de zee. We kunnen ons opknappen en het knapt zo op dat we na een heerlijke lunch lekker kunnen relaxen op de ligbedjes bij het zwembad. Al onze spullen kunnen op de diverse ligbedden even goed drogen. Dat lukt net voordat alle families het zwembad in beslag nemen. Het golf resort blijkt ook een vakantiepark, dus het is hier nog best druk. Deze plek is dus al met al wat minder. Het eten is hier overigens wel erg goed. ’s Avonds eten we een heerlijke flan van wortel, een aanrader!

Strade dell' Olio, ons plan voor de wederom zware regenbuien

Helaas weer regen

Gelukkig na regen ook weer zon

En prachtig uitzicht

Dag 4 Di 14-8 Castellaro – Perti (Finale Ligure)

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt, starten we deze prachtige dag nog even met een fijne steile klim (20%) richting Castellaro. Hiervandaan lekker afdalen naar de kust. Dit stuk is prachtig. De vroege ochtendzon over de Ligurische zee. Het fietspad wat is gemaakt over de oude spoorlijn vinden we direct. Dit is heerlijk en heel leuk fietsen. Helaas stopt deze al bij San Lorenzo. Hiervandaan volgen we de Aurelia. We pakken nog best wel wat hoogtemeters, maar dat geeft dan ook wel weer de mooiste uitzichten. We zijn vroeg vertrokken, want einde middag is helaas regen voorspeld. Maar de wolken lijken in de verte te blijven hangen, boven Genua. Dit stuk Ligurië is prachtig en de dorpjes mooi en gezellig. In Laigueglia doen we ons kopje koffie, met uitzicht op de aquarobics in de zee J.

In Alassio fietsen we door een leuke haven, maar helaas loopt dit dood, dus moeten we een stukje terug. Vanaf Albenga wordt de route duidelijk wat saaier. Het is hier vlakker, de bergen liggen hier meer naar het binnenland. De dorpjes zijn hier ook direct minder fraai en leuk.

Vanaf Pietra Ligure ziet het er weer gezellig uit. Dit wordt onze lunchplek. Hier horen we het vreselijke nieuws van de ingestorte brug bij Genua. Verschrikkelijk. Er hangen daar nog steeds donkere wolken. Na een heerlijke pasta bij Osteria Da Ciassa Nova is het nog een klein stukje naar Finale Ligure. Alle bedjes zijn helaas op, dus we relaxen nog even op het publieke strand. Er staat een harde wind en er zijn hoge golven. Na genoeg zon, op weg naar onze slaapplek. Op de kaart is het niet helemaal duidelijk waar deze precies ligt. Het lijkt vlakbij Finalborgo, dus we fietsen die kant op. De routeplanner stuurt ons hierna steil omhoog richting het kasteel.

Uiteindelijk bereiken we via een 1,5 km oud kasseien pad met de fiets aan de hand onze B&B Il Pernambucco della Contessa. Prachtig, maar zo bovenop de berg nog best wel een stukje van Finale en Finalborgo. Ons plan om daar een drankje te doen en te eten slaan we over en we volgen het advies van onze host en gaan eten bij Osteria del Castel Gavone. Net als het middeleeuws gehucht Perti een heel grappig pittoresk restaurantje.

Van treinspoor naar fietspad

Pietra Ligure

Uitzicht op Finalborgo

B&B Il Pernambucco della Contessa

Dag 5 Wo 15-8 Perti – Piavata (Murialdo)

Het is hier in Perti heerlijk wakker worden. We krijgen een heerlijk ontbijt met producten uit eigen tuin. Vanuit de oude pick-up klinkt nostalgische Italiaanse muziek.

Hierna snel nog even langs Finalborgo, omdat dit een prachtig heerlijk gezellig en oud sportdorpje is met klimmers, fietsers en wandelaars, maar ook omdat we hopen op een fietsenmaker. De fiets van Petra loopt aan. En uiteraard vinden we hier een deskundige fietsenmaker Luca. De fietsen worden opgelapt, we kunnen verder.

Vandaag volgt onze weg weer terug naar St Anna, via een stevige klim over de Colle di Melegno. De SP490 lijkt ons wat druk, dus we kiezen voor een meer toeristische route via Calice Ligure en Rialto. Inderdaad een mooie rustige weg. De weg omhoog begint al rap. In Rialto worden we ingehaald door een oudere man met een elektrische fiets. ‘Ah brava, senza batteria!’, roept hij ons toe. Hij vertelt ons ook dat de weg omhoog nu snel onverhard zal worden. Oei, als dat maar goed gaat..

Dit onverharde oude pad gaat dwars door de bossen. Met de temperatuur boven de 30 graden wel lekker, maar met een stijgingspercentage van zo’n gemiddeld 8% heeeeel erg zwaar. We houden vol en als we bijna niet meer kunnen arriveren we gelukkig op de verharde weg in Melegno. Bij Osteria Din genieten we daarom nog meer dan anders van het lekkere eten. De laatste kilometer naar Colle del Melegno op de verharde weg voelt nu zelfs gemakkelijk en daarna is het heerlijk en prachtig afdalen naar Calizzano. Dit is ook weer een leuk stadje met mooie oude hoofdstraat. Helaas is op dit tijdstip (en misschien ook vanwege Ferragosto) alles dicht, dus een drankje doen we elders. Bij Caragna slaan we af en volgen een mooie rustige rit langs de Fiume Milessimo. Het is hier redelijk vlak, het voelt zelfs als afdalen. In Piavata (Murialdo) is het even zoeken naar onze B&B Valentina. We worden heel gastvrij onthaald door onze hostess Valentina. Zij heeft al aangegeven dat zij en haar moeder vanavond het eten verzorgen. (De restaurants in de buurt zijn namelijk dicht). Deze B&B overtreft echt alles. De middeleeuwse hoeve van haar grootouders heeft Valentina verbouwd tot een hele gezellige B&B, met vele bijzondere gezellige kamer en een prachtige gezellige tuin. Hier kunnen we in de late middagzon heerlijk bijkomen van onze zware rit. Het eten ’s avonds met van de producten met ingrediënten uit eigen moestuin en/of kennissen is heerlijk. Deze plek is echt een aanrader!

Gelukkig in Finalborgo genoeg fietsenmakers

Na zware (veelal onverharde) klim, eindelijk boven in Melegno

Met grote trek!

Heerlijk genieten bij B&B Valentina

Dag 6 Do 16-8 Murialdo – St Anna Collarea

Onze laatste dag, met een rit van meer dan 60km en waarschijnlijk nog wat hoogtemeters.

Na het lekkere eten van gisteravond, volgt in de ochtend ook een niet te overtreffen ontbijt. We nemen afscheid van Valentina en gaan op weg naar Millesimo. Een mooie plaats, en prima plek voor een lekkere cappuccino. Na de zware dag van gisteren vermijden we de extra hoogtemeters en houden we de wat drukkere SP28 aan richting Ceva. Naar Montezomolo volgt nog wel een behoorlijke klim, maar daardoor is het weer lekker afdalen naar Ceva. Na wat foto’s van het mooie Priero gaan we voor een Italiaans ijsje naar Ceva. Dit lukt niet en omdat het nog wat vroeg is fietsen we door naar Lesegno voor de lunch. Het oude Lesegno heeft een prachtig oud plein, maar aan horeca hebben ze hier niet gedacht. Gelukkig in Prata (Lesegno) wel. Bij Trattoria Le Magne is de lunch eenvoudig, maar goed.

Deze rit gaat goed, en omdat we tijdens deze rit nog geen ijs hebben gegeten besluiten we dat in Santuario de Vicoforte te doen. Een heerlijke en prachtige afsluiting van onze Giro Epico in bici Piemonte-Liguria. Uiteraard volgen er nog wel 2 lastige klimmen. De behoorlijke steile klim vanaf Santuario naar Moline en uiteraard ons vertrouwde klimmetje naar St Anna Collarea.

En daar is ons verdiende ijsje in Santuario de Vicoforte

A casa!

Afsluiting

Deze rit kent wat beproevingen, met de Colla di Casotto, Colle d’Oggia, Colle del Melegno. Zeker met regen, of zoals bij Melegno met een ongepland onverhard pad. Maar hierdoor pak je wel een paar mooie Giro bergen mee.

De combinatie van best wel pittig doorfietsen met lekker eten en de grappige en vriendelijke B&B vonden wij erg leuk. Het voordeel van fietsen is dat je erg veel kan zien, zeker in de bergen en aan de kust met zijn prachtige vergezichten, en op ieder moment kan stoppen.

Wij gaan daarom zeker door met dit soort fietsvakanties!